12 mars 2012

Kommunikation

Uppe i ottan idag. Alla sov som stockar när jag smög mig upp, försiktigt för att inte väcka någon.
Inte ens Jordan tittade fram under täcket.
Smög mig iväg till jobbet kl 8.00 och bestämde mig för att ta ett förmiddagspass.
Det var ju Källan dags idag och jag kände på mig att det skulle eventuellt dra ut lite på tiden.
Idag var det besök av Minette Borgemo som pratade om kommunikation.
Hon delade med sig erfarenheter av sitt arbete inom kriminalvården, där kommunikation är en väldigt viktigt del.
Vi bombarderade henne med frågor och ibland snöade vi in oss med varandra och som ni vet om så är det inte direkt ett tyst forum.
Mycket intressant hur vi pratar med varandra och vad som vi tycker är viktigt i en konversation.
Ni vet, ögonkontakt, delaktighet osv.....hmm spännande.
Minette är också en sån där superpositiv människa som man bara blir glad av att se. Så tummen upp för en bra föreläsare!

Det blev också några nya och nygamla medlemmar till Källan. Nu känner jag mig helt plötsligt "gammal". Jag kunde se deras nervositet, precis som jag kände första gången jag var där.
Men det släppte efter ett par gånger och nu känner jag mig så trygg så trygg.

Fick nöjet att skjutsa hem en av dom "nya" och vi blev sittandes i bilen en lång stund och pratade precis som vi känt varandra i hela vårt liv.
Märkligt att det känns så ibland, man bara klickar liksom.
En stark människa som jag ser upp till och önskar allt gott.

Jag tror aldrig jag har träffat så många positiva människor som har smärtor av olika dess slag. Som ser ljusglimtar i det mörker som så ofta finns. Som kämpar för att klara av sin dag.
Stöttar varandra och ger sin energi till så många.
Jag vet att jag inte alltid kommer att vara sjukskriven, att jag en dag ska komma till ett normalare liv. Men för vissa kommer det inte att bli så men ändå så kämpar dom. Det är underbart att se!

Nästa vecka är det rundvandring på Fredriksbergs Herrgård som står på schemat.

Det sägs att det inte är helt spökfritt där och det gillar jag ju.
Kanske kan man bli guidad av Herr Cederbaum själv i egen hög person?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar